Zunifikowana komunikacja jest odpowiednio skonfigurowanym zestawem dotychczas odrębnych aplikacji, które dzięki zunifikowaniu dostarczają o wiele więcej. Platformy zunifikowanej komunikacji łączą w sobie wiadomości błyskawiczne (ang. instant messaging) pocztę głosową (ang. Voice mail), usługi faxowe, pocztę email oraz usługi komunikacji w czasie rzeczywistym takie jak rozmowy audio i wideo, audio/wideo konferencje, wspólna praca wielu osób nad dokumentami, współdzielenie pulpitów komputerów. Dodatkową zaletą platformy UC jest możliwość pracy z dowolnego miejsca i brak ograniczeń w korzystaniu z wszystkich funkcjonalności. Dopełnieniem systemu zunifikowanej komunikacji jest jego integracja z systemami telefonii tradycyjnej. Jeśli firma posiada infrastrukturę PBX nie musi z niej rezygnować. Użytkownicy telefonów PBX mogą nawiązywać połączenia z użytkownikami platformy UC. Również użytkownicy platformy UC mają możliwość nawiązywania połączeń z dowolnymi numerami telefonów wliczając w to telefony stacjonarne, komórkowe oraz wewnętrzne numery firmowe.